Határtalanul Erdélyi körút

Iskolánk sikeres pályázatot nyújtott be, így iskolánkból 17 diák és 2 fő pedagógus vehetett részt a Határtalanul! - Erdélyi körút- tanulmányi kiránduláson 2024.május 28. és június 2. között.

Együtt pályáztunk a Borsfai Fekete István Általános Iskolával, ahonnan 11 diák és 2 fő pedagógus utazott velünk.

Az előkészítés során felkerestük Budapesten a Magyarság Házát. A borsfai iskola tanulói március 14-én „A Nemzeti dal napjainkban” programon vettek részt. A sármellékiek május 13-án a Magyarság Háza Galériájában „Természetfotózás – élmények és trükkök” című rendhagyó órán vettek részt.

A tanulók tavasszal több alkalommal felkeresték az internet okosdoboz.hu/külhoni feladatok, Határtalanul barangoló oldalát osztályfőnökükkel. Az ott található ismeretterjesztő feladatok megoldásával mélyítették ismereteiket Erdélyről, így is készülve a május végi utazásra.

Utazásunk előtt elkészítettük az autóbusz feliratát is, melyet induláskor a szélvédőre erősítettünk.

1.nap

Kora reggel indultunk, így a  délutánt már Nagyváradon töltöttük. Meglátogattuk a Szent László székesegyházat, amely a legnagyobb barokk stílusú templom Romániában. A püspöki palota, a Kanonoksor és a székesegyház együtt alkotják Nagyvárad barokk városrészét.

A Gránátalma Patikatörténeti Múzeumban korhű berendezéseket az iparosodás előtti gyógyszerészeti eszközöket ismerhettünk meg a 18-19.századból.

Az Ady Múzeum anyaga Ady nagyváradi életének és tevékenységének bemutatására fekteti a hangsúlyt. A kiállítást Ady életének és tevékenységének fontos érmindszenti, nagykárolyi, zilahi, debreceni, budapesti, csucsai és párizsi eseményeiről szóló információk egészítik ki.

A múzeum új gyűjteménye a két oldalsó helyiségben a korabeli szerkesztőségek és kávéházak hangulatát idézi meg, ami annál is találóbb, hiszen a múzeum jelenlegi épülete annak idején kávéházként működött.

A múzeumok meglátogatása után tettünk egy sétát Nagyváradon. Cél az Unirii (Szent László) tér volt, ahol a barokk stílusú Holdas-templomot, illetve a szecessziós Fekete Sas Palotát is megcsodáltuk. A Sebes-Körös partján haladva értünk vissza a buszhoz és folytattuk utunkat rácsodálkozva Bánffyhunyad jellegzetes házaira. Az első éjszakát Kalotaszentkirályon töltöttük. A településen szintén több Ady-emlékhely is van.

2.nap

Reggeli után a helyi plébános mutatta be nekünk a település református templomát. Gyönyörű, kalotaszegi motívumokkal díszített kazettás mennyezetű, szépen felújított épületben gyönyörködhettünk. Kalotaszentkirályról „kincses-Kolozsvárra” érkeztünk.

Kolozsvári sétánkat a legendás Házsongárdi temetőben kezdtük. Az évszázadok alatt valóságos erdélyi panteonná nőtte ki magát: ide temetkeztek az Erdély életére legnagyobb hatást gyakorló tudósok és művészek, befolyásos erdélyi családok, híres emberek.

A város középkori hangulata legjobban a római katolikus Szent Mihály-templomban, Erdély második legnagyobb gótikus templomában élhető át. A csillagboltozatos, háromhajós templom a 15. század első felében, Luxemburgi Zsigmond uralkodása idején készült el, egyedül a tornya neogótikus (1859), amely egyúttal Erdély legmagasabb tornya (80 méter). Az ódon falak között valaha jelentős történelmi események zajlottak: itt keresztelték meg Mátyás királyt, számos országgyűlést tartottak, és több erdélyi fejedelem, egyebek mellett Bethlen Gábor megválasztására is itt került sor. A templom déli oldalán Fadrusz János leghíresebb alkotását, Mátyás király lovasszobrát is végre élőben láthattuk.

Sétánk során érintettük Hunyadi Mátyás szülőházát, ahol a születés körülményeiről sok érdekességet tudtunk meg.

Kolozsvári programunk zárásaként felkerestük az Erdélyi Nemzeti Történeti Múzeumot. A múzeumnak van régészeti, középkori-és újkori történelmi részlege, római-és középkori kőtára.

A buszon Torda felé felelevenítettük a Tordai-hasadékhoz fűződő Szent László legendát. Erdély egyik legismertebb, legnépszerűbb természeti látnivalója, kirándulóhelye a hasadék. A mi délutánunk legfőbb látnivalója a tordai sóbánya volt. Torda fő látnivalója az évszázadok óta működő sóbánya, mely Erdély egyik legérdekesebb látványossága, a sóbányászat történetének valódi múzeuma. A sóbánya levegőjének magas páratartalma, egyenletes hőfoka (állandó 10-12 fok) gyógyító hatással van a légzőszervi megbetegedésekre. Sétánkat a Ferenc József Galérián kezdtük, ami a só felszínre juttatásának megkönnyítését szolgálta és 917 m hosszú. A lépcsők 13 emeletnyi mélységbe vittek le minket. Közben megismerkedtünk a hagyományos bányászati munkálatokkal és a sószállítás technikájával. Lehetőségünk nyílt az óriáskerék kipróbálására és a legalsó szinten a csónakázótavat is megcsodáltuk. Oroszhegyen a finom vacsora után elfoglaltuk szállásunkat.

3.nap

Farkaslakán Tamási Áron sírjánál koszorúval tisztelegtünk munkássága előtt, majd a közeli Szejkefürdőre indultunk. Itt a Mini Erdélyparkban kezdtük a programot, ahol maketteken mutatják be a multikulturális Erdély építészeti sokszínűségét, fénykorukban jelenítve meg a régió minden nemzetének legfontosabb épületeit. A bemutatott épületek közül több is az UNESCO Világörökség része. Az épületmakettek között több, mint 300 méteres sínpályán körutazást tehet a Mini Székelygőzös kertivasúton. Ennek az élményutazásnak mi is a részesei voltunk.

Orbán Balázs író, történész, néprajzi gyűjtő nyughelyét kerestük fel ezután. A síremlékhez vezető úton székelykapukból álló sor került kialakításra, melyből az utolsót maga Orbán Balázs állíttatta halála előtt két évvel, 1888-ban.

A Csíkszereda melletti Csíksomlyó - a Kárpát-medence magyarjainak legismertebb zarándokhelye – volt a következő úticélunk. A neobarokk stílusú ferences kegytemplomban őrzik a világ egyik legnagyobb méretű kegyszobrát, a csodatévő Mária-szobrot.

A Háromszéki- és a Csíki-medencét összekötő átjárónál rövid pihenőt tartottunk. Itt, a Nyergestetőn zajlott a magyar szabadságharc egyik leghősiesebb csatája. A sokszoros túlerőben lévő orosz sereg nem bírt a székelyekkel. Tuzson János honvédei, mintegy ezer székely, 1849. augusztus 1-jén többször is visszaverték itt az orosz támadást, mígnem egy román pásztor a védők hátába vezette az ellent. Az emlékműnél elhelyeztük koszorúnkat és folytattuk utunkat.

Még egy rendkívül különleges látnivaló várt ránk ezen a napon: a Mohos-tőzegláp, ami európai szinten is természeti ritkaság. A Csomád-hegység egyik krátermaradványában fekszik 1050 méter magasságban, átmérője 800 méter, területe 80 hektár, a tőzeg vastagsága 10 m, mennyisége 3 millió köbméter. A tájvédelmi körzet tudományos és természeti ritkaságokat őriz, vezetőnk ezekről sok érdekességet mesélt, miközben bejártuk a kiépített cölöpökkel megerősített "fajárdát". Növényritkaságokat csodálhattunk itt meg, többféle húsevő növényt és mohafüvet, tőzegrozmaringot, vörös áfonyát. Itt a Mohosnál kellő távolságból láttunk medvét is, nagy örömünkre. A buszból Csernáton felé haladva, több medve is feltűnt az útszéli erdőkben.

4.nap

A napot Csernátonban töltöttük, Sármellék testvértelepülésén.

Reggeli után ellátogattunk a helyi Végh Antal Általános Iskolába, átadtuk az ajándékba hozott sportszereket és könyveket. Közösen a csernátoni iskolásokkal és pedagógusaikkal néhány ismerkedő drámajátékot játszottunk, majd körülnéztünk a legutóbbi látogatásunk óta felújított iskolában.

Csernátoni iskolás vendéglátóinkkal az M&P AGRO mezőgazdasági vállalkozást kerestük fel, ahol a burgonyafeldolgozás rejtelmeibe kaptunk betekintést.

Kísérőinkkel együtt kerestük fel a Haszmann Pál Múzeumot, ahol a néprajzkutató Dimény-Haszmann Orsolya már várt minket. Megtekintettük a múzeum kertjébe áttelepített székely házakat, székely kapukat. A múzeum udvarán Csernáton nagy szülöttjeinek, Bod Péternek és Végh Antalnak a mellszobrai állnak. A vidék méhészkedési múltjának bemutatása is látnivalója a szabadtéri múzeumnak.

A Damokos-kúria későközépkori, boltíves pincéjében kapott helyet a vidék öntöttvasművességét bemutató „kályhamúzeum”. A skanzen egyik legértékesebb gyűjteménye a régi mezőgazdasági szerszám- és gépkiállítás, amely Háromszék gazdálkodásának múltját hivatott bemutatni: korabeli gőzgépeket, cséplőgarnitúrákat, traktorokat, motorikus erőgépeket, talajművelő gépeket, valamint jó néhány egyedi mezőgazdasági szerszámot. Ajándékba a „Csernátoni Haszmann Pál Múzeum története” című könyvét adta nekünk.

Délután házigazdáinknál kürtőskalácsot sütöttünk és megnéztük a gazgaságukat is. Túráztunk a közeli Ika várához. Vacsora után még labdajátékokra, szabad játékra is maradt időnk.

5.nap

Elbúcsúztunk csernátoni ismerőseinktől és Prázsmár szász erődtemplomának felkeresésével kezdtük a nap programját, ami Erdély egyik legjelentősebb középkori emléke és szerepel a világ műemlékeinek UNESCO listáján is. A főudvar belsejében kb. 275 kaptárlakás és éléskamra sorakozik, mindegyik külön bejárattal. Egyedülálló különlegesség a templom gótikus szárnyasoltára. Az erődtemplom bejárása után Brassóba mentünk. Megnéztük a város egyik jelképének számító Fekete templomot. Állítólag fekete színét a templom akkor kapta, amikor 1689. április 21-én Antonio Caraffa felgyújtatta a várost, és a korom befogta az épület falait. A Fekete templom lenyűgöző építészetéről és bonyolult kőfaragványairól ismert. A külsején repülő támpillérek, bordás boltívek és egy nagy rózsaablak található. Belül a templomot gyönyörű ólomüveg ablakok, nagy orgona, valamint középkori festmények és freskók gyűjteménye díszíti. A templomban található Kelet-Európa egyik legnagyobb keleti szőnyeggyűjteménye is, amelyet az osztrák csapatok hadizsákmányként hoztak vissza Konstantinápoly 1453-as ostroma után. A Főtéren tett rövid séta után Gyulafehérvárra mentünk. A gyulafehérvári Szent Mihály - székesegyház Erdély legjelentősebb román kori épülete, a román kori magyar művészet egyik legnagyszerűbb példája. A magyar történelemben komoly szerepet játszó templomban nyugszik Hunyadi János, Hunyadi László, János Zsigmond, Izabella királyné és rajtuk kívül számos más jelentős történelmi személyiség.

Késő este érkeztünk Csernakeresztúrra, utolsó erdélyi szállásunkra.

6.nap

Reggeli után a közeli Vajdahunyad várát néztük meg. Mindenkit lenyűgözött Erdély legimpozánsabb és leglátványosabb, teljesen épen maradt középkori vára. A lenyűgöző gótikus várkastélyméltán viseli a "várak királya" elnevezést. Hat évszázad történelmének emlékét őrzi és hirdeti, nemcsak a Hunyadiakét, hanem erdélyi fejedelmekét is. A szépen berendezett termekben sétálva, olvasgatva gyorsan eltelt a vár megtekintésére szánt idő.

Temesvár az egyik legtoleránsabb, legfelszabadultabb hangulatú város Romániában. Egyáltalán nem véletlen, hogy éppen ebben a városban robbant ki az 1989-es forradalom, és Temesvár volt Románia első olyan városa, amely felszabadult a Ceauşescu-diktatúra elnyomása alól. A főtéren tett sétával folytattuk programunkat. A történelmi Magyarország legpompásabb barokk főterén barokk, illetve szecessziós épületeket csodálhattunk. Egészen a Győzelem térig sétáltunk, ami a legnépszerűbb tér és találkozóhely Temesváron.

Erdélyi utunkat az aradi vértanúk kivégzésének helyszínén felállított obeliszknél zártuk. Elhelyeztük tiszteletünk koszorúját és elénekeltük a Himnuszt. A határt átlépve a késő esti órákban értünk haza élményekkel teli utunkról.

Hazaérkezésünk után két nappal a Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából iskolánk tanulói ünnepélyes megemlékezésen vettek részt június 4-én. A megemlékezésre Horváth Judit és Kissné Bereczky Eszter tanár néni készítette fel a gyerekeket. A megemlékezés után élőképet alakítottunk ki az udvaron, majd közösen énekeltünk. A délutánt a tanulók a trianoni évfordulóhoz kapcsolódó projektfeladatok megoldásával töltötték, ezzel is bővítve ismereteiket a témában.